3 Manieren om gasten te werven met je animatieteam

Je hebt een mooi recreatiebedrijf. En het seizoen draait lekker qua bezetting. Maar over volgend jaar maak je je nog wat zorgen. Komen de gasten terug? Of komen er wel voldoende nieuwe gasten? Met onderstaande tips maak je je camping of vakantiepark aantrekkelijker voor gasten. Zonder extra kosten, met behulp van je animatieteam.

1. Verstop je animatieteam niet

Veel recreatiebedrijven richting zich op families met kinderen. Doorgaans zoeken deze families een camping of vakantiepark uit op faciliteiten, zoals het animatieteam. Wanneer er zo’n team is, heeft de bestemming zeker een pluspunt gescoord. Het is dus belangrijk om te laten zien dat je in de vakanties een animatieteam hebt met een fantastisch animatieprogramma. Verstop je animatieteam dus niet op de website onder de kop ‘faciliteiten’, maar maak er een aparte pagina voor, die je vanaf de homepage al aanbiedt. Je kunt natuurlijk ook werken met foto’s van het animatieteam en hun activiteiten. Zo zien gasten direct online dat er een leuk team is en dat ze zich geen moment hoeven te vervelen. Ook in je uitingen op beurzen, in je brochure kun je foto’s gebruiken van je team. Zet er een kort tekstje bij wanneer ze er zijn en wat ze allemaal doen. Om teleurstelling te voorkomen, maar ook om te laten zien dat alleen het team al de moeite waard is om te komen! Op Social Media kun je een aantal posts weiden aan het animatieteam en het programma. En natuurlijk kun je al je gasten van vorig jaar een leuke e-mail nieuwsbrief sturen om alvast het programma voor aankomende vakantie toe te sturen.

2. Pas de animatie aan op je gasten

Bekijk eens wat voor soort gasten je hebt. Zijn het voornamelijk families met kleine kinderen? Dan is het niet handig om een spectaculair avondprogramma te organiseren om 20.30 uur. Die kinderen liggen dan al in bed. Beter is het dan om bijvoorbeeld met een mascotte ’s ochtends een leuke programma neer te zetten. Of zijn je vaste gasten inmiddels al wat ouder geworden en zijn ze het animatieteam een beetje ontgroeid? Het is een idee om dan activiteiten aan te bieden voor tieners en het ochtendprogramma te laten vervallen. Kijk eens kritisch naar je gemiddelde gast en observeer hun gedrag. Op welke tijden zijn ze geïnteresseerd in een activiteit? En in welke activiteiten zijn ze geïnteresseerd? Dat kun je ze natuurlijk ook zelf vragen. Je krijgt zo een goed beeld van de wensen en kunt je animatieprogramma erop aan (laten) passen.  Zo is je animatieprogramma veel meer op maat gemaakt. Worden gasten blij van.

3. Maak activiteiten en faciliteiten bijzonder

Een ‘standaard’ animatieprogramma is helaas geen uitzondering meer op de meeste recreatiebedrijven. Je kunt je tegenwoordig niet meer onderscheiden met het hebben van een animatieteam. Wel met het animatieprogramma. Denk hierbij aan bijzondere activiteiten waar nieuwe gasten op af zouden kunnen komen. Bijvoorbeeld streekgebonden activiteiten. Of activiteiten in de natuur. Grote shows. Een zwem- of wandeldriedaagse. Een hardloopwedstrijd. Bedenk een aantal activiteiten die passen bij jouw bedrijf en promoot deze flink. Zeker weten dat er gasten op afkomen die het aanspreekt!